طراحی سخت ترین سودوکو
ریاضی نامه
ریاضی ،ریاضی تیزهوشان ، ریاضی شیرین ، نمونه سوال ریاضی
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:سودوکو , بازی سودوکو , اخبار ریاضی , هوش , معما , سرگرمی, ریاضی, توسط حسن امیدی
يك رياضيدان فنلاندي با صرف سه ماه تلاش موفق به طراحي سخت‌ترين بازي سودوكوي جهان شده كه تنها از يك راه‌حل برخوردار است.

آرتو اينكالا به تمام رقباي احتمالي هشدار داده كه تنها افرد داراي سريع‌ترين و هوشمندترين ذهن‌ها قادر به حل اين جدول هستند.

جدول سودوكو پس از پرطرفدار شدن در 10 سال اخير به يكي از تجربيات ثابت روزانه براي بسياري از افراد تبديل شده است.

اين يك بازي جابجايي اعداد و هدف آن پر كردن يك شبكه 9x9 از اعداد است؛ بطوري كه هر ستون، هر رديف و هر زير شبكه 3*3 سازنده جدول اصلي بايد از اعداد يك تا 9 برخوردار باشد.




اكنون اين بازي در بسياري از روزنامه‌هاي جهان رايج بوده و از لحاظ سختي با هم متفاوت هستند. امتيازبندي يك براي مبتديان و پنج براي افرادي است كه مدت زمان بيشتري را براي تكميل اين جدول گذرانده‌اند.

اينكالا اين سودوكو را با امتيازبندي 11 از لحاظ سختي معرفي كرده است.




به گفته اينكالا، سخت‌ترين بخشهاي اين سودوكو نيازمند اين است كه به 10 حركت بعدي فكر كرده و به بررسي مجموعه‌اي از جاي‌گشت‌ها در هر مرحله براي حذف تمام ريشه‌هاي غلط بپردازد.

وي اظهار كرد: گفتن اين كه يك جدول سخت يا آسان است، بسيار مشكل است؛ چرا كه بر اين باورم كه سخت‌ترين آن هنوز كشف نشده است.

اين رياضيدان فنلاندي افزود: مطمئن نيستم كه ايجاد آن غيرممكن باشد اما امكان هاي بسيار ديگري براي تدوين سخت‌ترين سودوكو هنوز كشف نشده است.



 



نظرات شما عزیزان:

aria
ساعت7:34---19 مهر 1391
وبتون خیلی قشنگه ؛ اولین وبلاگ ریاضی هست که دارم ازش تعریف میکنم. لطفا یه سر هم به من بزنید و من رو با اسم ریاضیات لینک کنید و بگید با چه اسمی بلینکمتون. تشکر...

پاسخ:تشکر


*
ساعت11:40---18 تير 1391

آیا حل این جدول مثل مربع وفقی روش خاصی داره؟


پاسخ:بله برای راهنمایی میتونید به آدرس http://www.1doost.com/sudoku/help.htm بروید

این هم توضیحات ویکیپدیا : 

ابتدا در تمام خانه‌های خالی جدول، اعداد را از یک تا نه می‌نویسیم.

سپس به سراغ یکی از اعدادی که از قبل توسط طراح نوشته شده می‌رویم و تمام اعداد مشابه آن را که در عرضش (بصورت افقی)قرار گرفته‌اند را پاک می‌کنیم و سپس یک خط افقی در بالای آن عدد می‌کشیم که مشخص باشد.

در این مرحله همانند مرحله قبل عمل می‌کنیم با این اختلاف که در تمام خانه‌های عمودی در بالا یا پایین عدد مورد نظر اعداد مشابه را پاک می‌کنیم وسپس با یک خط عمودی در کنار آن عدد آن را مشخص می‌نماییم. اکنون باید اعداد مشابه عدد مورد نظر را در مربع نه خانه‌ای متناظر، پاک کنیم وعدد را با یک دایره بر دور آن مشخص کنیم.

فقط سه مرحله قبلی را در مورد تمام اعداد از قبل نوشته شده (اعداد چاپی) تکرار کنیم و کشیدن خطهای عمودی افقی و دایره را بر آن عددها نباید فراموش کنیم که این عمل می‌تواند به شما نشان دهد که کدام یک از قلم افتاده‌است.

وقتی که تمام اعداد چاپی با هر سه علامت مشخص شد کار ما تا این مرحله تمام شده‌است. در این مرحله به دنبال خانه‌هایی می‌گردیم که فقط یک عدد در آنها باقی مانده و آن اعداد را پررنگ می‌کنیم.

ما باید در هر ستون نیز عددی را که فقط یکبار درآن ستون آمده را پیدا کنیم که این عدد یقینا جواب همان خانه‌است و این عدد را هم پررنگ کنیم. اکنون در هر مربع نه خانه‌ای عددی را که فقط یکبار در این نه خانه آمده‌است را یافته و به عنوان جواب یادداشت می‌کنیم.

اگر احساس کردید که روش فوق بسیار وقت گیر و خسته کننده است از روش میانبر زیر استفاده کنید توجه داشته باشید که هر عدد در هر مربع یک بار مصرف می شود و جدول ما دارای نه تا از مجموعه خانه های مربع شکل است سه در سه لذا هر عدد علاوه بر اینکه در هر ردیف وهر ستون یکبار مصرف می شود در هر مربع نیز یک بار مورد استفاده قرار میگیرد پس اگر عددی در یک مربع بزرگ پیدا شد بگردید و نظیر آن عدد را در مربع بزرگ در همان ردیف و یا همان ستون پیدا کنید ، اگر آن را پیدا کردید یک خط فرضی از آن عدد از هر مربع بصورت افقی و یا عمودی بکشید با این کار 2 ستون و یا دو ردیف از مربعی که عدد در آن نبوده است از محاسبات حذف میشوند و فقط 3 خانه از آن مربع باقی می ماند ، همین کار را هم از طرف مقابل از همان عدد انجام دهید یک خانه خالی بر جای می ماند که جای همان عدد است . معمولا با این کار بیشتر خانه های خالی پر میشوند که مابقی را از طریق اسکن کردن سطر به سطر و یا ستون به ستون میتوان بدست آورد . من با این روش معمولا براحتی جداول سخت را حل می کنم و هر چه بیشتر تمرین کنید سرعتتان بیشتر میشود امید وارم توانسته باشم خوب توضیح بدهم



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: